McDonald's hæver priserne i al stilhed: Nu koster cheeseburgeren 13 kroner
Men bag det nye koncept er der også gemt en anden stor ændring. Cheeseburgeren stiger i pris. Igen.
I foråret blev prisen på cheeseburgeren nemlig ændret for første gang i 20 år. Nu skulle den koste 12. kroner. Nu får den igen et nøk op, så det nu koster 13 kroner at sætte tænderne i klassikeren.
Overfor SE og HØR forklarer Fannie Pramming, der er kommikationschef for McDonald's Danmark, hvorfor McDonald's' vel nok mest populære burger igen er steget i pris.
– Vi har i de seneste mange måneder set markante stigninger på fødevarer, herunder særligt hvede og oksekød. Kombineret med stigninger på energi, som også rammer vores restauranter, er det nødvendigt løbende at evaluere vores priser, forklarer hun.
Og hvis de høje priser på råvarer stiger, så vil McDonald's ikke afvise, at for eksempel cheeseburgeren kan stige yderligere.
– Vi kan på nuværende tidspunkt ikke afvise yderligere prisstigninger – det afhænger af, hvordan markedsudvikling ser ud, uddyber Fannie Pramming.
Det er dog ikke McDonald's' hovedkontor, der fastsætter priserne på burgerne på fastfoodrestauranten.
– Det er de enkelte restauranter, der fastsætter priserne på deres produkter. Hovedkontoret kommer løbende med anbefalinger til priser på de enkelte produkter, men det vil være individuelt fra restaurant til restaurant, hvilke produkter der stiger i pris og hvor meget. Sådan har det i øvrigt altid været, fortæller Fannie Pramming.
Derfor vil man i princippet kunne opleve små prisforskelle på forskellige McDonald's-restauranter rundt om i landet.
Men mon ikke cheeseburgeren stadig vil være vældig populær hos kædens gæster. Og på trods af prisstigningen synes SE og HØR's smagsdommere stadig, at det var en rigtig fin pris for burgeren i forholdt til, hvad man får.