Medie kaster om sig med skattekroner: Brugte knap 7,8 millioner på navneskift
Siden 1989 har det heddet TV 2 Lorry.
Det blev dog ændret i januar til TV 2 Kosmopol.
Og den manøvre har kostet skatteborgerne 7,74 millioner kroner.
Det bekræfter direktør hos TV 2 Kosmopol, Morten Kjær Pedersen, over for SE og HØR, efter vi bad om en aktindsigt i udgifterne.
– Vi budgetterede med 7,8 millioner og ramte lige under, siger han.
Pengene svarer til over ti procent af hele mediets årlige budget, fremgår det af tal fra deres public service aftale.
I aftalen står der, at de gennem de seneste fem år – fra 2019 til 2023 – har fået tildelt 333 millioner skattekroner.
De mange klejner har de fordelt ud på årene, så de hvert år har et budget på lidt over 66 millioner.
Dog er der et mørketal, som vi ikke kan få indsigt i.
Vi kan kun få lov til at se de penge, som er røget ud af huset.
Det vil sige penge, der er blevet brugt til reklamevideoer, omkostninger i forbindelse med at skifte maling på biler, flag og andet i den dur i forbindelse med navneskiftet.
Det er ikke muligt at få indsigt i de penge, der er blevet brugt internt i virksomheden.
– Kan du fortælle, hvor stor en procentdel af pengene der ikke er til offentlig skue?
– Nej. Det kan jeg desværre ikke, fortæller Morten Kjær Pedersen.
TV 2 Kosmopol er et regionalt medie, der serverer nyheder og andet godt til 1,9 millioner mennesker i det ganske land – og har gjort det siden slutningen af 80'erne.
Økonomien på stationen er fuldt finansieret gennem en såkaldt public service-aftale. Det betyder, at det er danskerne, der – gennem sin skat – betaler for, at mediet kan eksistere.