Siden 2005 har popdrengene Nik og Jay fremturet med en påstand om, at 97 procent af den danske befolkning kender dem - senest i Anders Lund Madsens Det Nye Talkshow.
Læs også: Nik og Jay: Græder og håndbold
De to musikere henviser til en undersøgelse lavet af mediebureauet Carat. Men Carat vil ikke kende ved de to popdrenges tal, har DR-programmet Detektor nu afsløret.
Tværtimod fortæller bureauet, at kun 63 procent af befolkningen kendte de to guldkæde-behængte fyre i 2005. Til sammenligning er Stryhns leverpostej kendt af 90 procent af befolkningen, skriver DR.dk.
Læs også: Nik og Jay: Naturlige tænder?
Brandingsekspert Sune Bang fortæller til DR, at han godt kan forestille sig, hvorfor de to har valgt at bøje sandheden:
- Det er en brugt strategi, at hvis man taler om sig selv som en succes, så bliver man en succes, siger han.