Nyheder31. maj 2024 (opd. 5. september 2024)

Sagen om falske annoncer med blandt andre Divya Das og Anders Lund Madsen sendes til EU

Falske annoncer er over det hele på Metas Facebook. Det skal der sættes en stopper for, og derfor har danske myndigheder sendt sagen videre til EU
Divya Das' falske reklame så sådan her ud.
Divya Das' falske reklame så sådan her ud.
 Foto: Skærmbillede

LÆS OGSÅ: Divya Das udsat for voldsom digital svindel

En række danske tv-værter er blevet brugt i svindelkampagner på sociale medier - heriblandt Divya Das og Anders Lund Madsen

De er ikke alene om at blive udnyttet i falske annoncer, og derfor sender danske myndigheder nu sagen videre.

Det danske DSA-tilsyn har efter indledende undersøgelser sendt sagen om brug af tv-værter i falske annoncer på sociale medier videre til EU-Kommissionen.

Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Det sker, efter en række eksempler på at tv-værter fra DR og TV 2 uden tilladelse bruges i falske annoncer på de sociale medier Facebook og Instagram.

- Meta, som står bag Facebook og Instagram, har pligt til at begrænse risikoen for, at der udbredes ulovligt indhold på Metas platforme. Vi vurderer på baggrund af vores indledende undersøgelser, at Meta kan have overtrådt reglerne, siger styrelsens direktør, Jakob Hald, i pressemeddelelsen.

EU-lovgivning siger, at de sociale platforme har pligt til omhyggeligt at behandle alle anmeldelser om ulovligt indhold og inden for rimelig tid.

Loven pålægger desuden techgiganterne, at de skal begrænse såkaldte systemiske risici ved deres platforme.

Den lov bliver ikke nødvendigvis overholdt, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Derfor har styrelsen nu oversendt sagen til videre behandling hos Europa-Kommissionen og det irske DSA-tilsyn. Det sidste, fordi Meta har sit europæiske hovedsæde i Dublin.

DSA-tilsynet ligger under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og fører tilsyn med digitale formidlingstjenester, og at de lever op til EU-regler.

Sponsoreret indhold