Slut med at dele profil: Netflix vil gøre det dyrere, hvis du giver dit password til vennerne
Det kan koste dig ekstra, hvis folk i fremtiden vil bruge dit Netflix-abonnement uden for dit hjem.
For streaminggiganten er, tro det eller ej, godt klar over, at mange bruger venner og bekendtes profiler til at se deres indhold. Det forsøger den nu at gøre noget ved.
I en kort pressemeddelelse forklarer Netflix sine tanker bag det nye koncept, som ifølge dem er nødvendigt, fordi der er opstået ”forvirring om hvordan og hvornår Netflix kan blive delt”.
- Profiler bliver delt mellem husstande - hvilket påvirker vores evne til at investere i nyt tv og film for vores medlemmer.
- Derfor har vi det seneste år arbejdet på at gøre det muligt for medlemmer, der deler profil uden for husstanden, at gøre det nemt og sikkert, samtidig med at de betaler lidt mere, skriver Netflix.
Tilføj ekstra profil for 20 kroner
Det skal i første omgang testet i Sydamerika, hvor Chile, Costa Rica og Peru er udset som forsøgslande.
Her får man mulighed for at tilføje ekstra personer uden for husstanden til sin profil for et mindre beløb – omkring 20 kroner – som herefter får deres egen profil med login og password.
Den nye mulighed gælder brugere med en standard- eller Premium-profil. De vil kunne tilføje op til to ekstra personer uden for husstanden.
Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvad der sker, hvis personer uden for husstanden blot bliver ved med at bruge din profil, som de plejer.
Kæmpe forretning
Det virker ellers ikke til, at Netflix har svært ved at tjene penge.
I 2021 alene formåede streamingtjenesten at få 18 millioner nye kunder på verdensplan.
I alt har Netflix over 230 millioner betalende kunder.
Alene i årets tre sidste måneder i 2021 omsatte virksomheden for 50,7 milliarder kroner.
I starten af marts kom det frem, at Netflix hæver priserne i Danmark med mellem 15 og 20 kroner. Det gælder brugere med et standard- og premiumabonnement.
På deres hjemmeside fremgår det, at nye kunder allerede kommer til at betale de nye, dyrere priser, mens allerede betalende kunder får besked en måned før prisændringerne træder i kraft for dem.