Reality15. november 2023

"Forræder"-stjerne Elias Hole anmeldt: Slugte kondom med vodka

En video med tricks til at smugle sprut har bragt Elias Hole og hans bror i en alvorlig knibe. Forbrugerrådet Tænk har anmeldt influencerne til Forbrugerombudsmanden
Oskar Hole og Elias Hole på Wonderfestiwall
Oskar Hole og Elias Hole på Wonderfestiwall, hvor de måske, måske ikke, brugte nogle af deres egne tips til at smugle hård spiritus ind.
 Foto: Lars H. Laursen

LÆS OGSÅ: Flere havde brug for psykologhjælp efter ”Forræder”-optagelser

Det var hårdt for Elias Hole, 24, at være forræder i TV 2-programmet af samme navn. Men meget tyder på, at det er endnu sværere at være ham lige nu.

Han og hans tvilling, Oskar Hole, er nemlig blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden, skriver Berlingske.

Forbrugerrådet Tænk har indsendt anmeldelsen på baggrund af en YouTube-video, hvor influencerbrødrene under aliasset "Kender du det" viser forskellige tricks til at smugle sprut med ind på festivaler.

En video, der trods indholdet ikke har nogen aldersgrænse og derfor kan ses af alle – også andre end deres 305.000 abonnenter.

Aldersbegrænsning på YouTube

Det er muligt at sætte en aldersgrænse på en video, når man uploader den på YouTube.

Google, der ejer YouTube, skriver:

Der kan være indhold, som ikke overtræder vores retningslinjer for fællesskabet, men som derimod er i strid med YouTubes servicevilkår eller er uegnet for seere på under 18 år. I disse tilfælde kan vi sætte en aldersbegrænsning på videoen.

I stedet for at aldersbegrænse videoen har brødreparret i beskrivelsen formuleret, at den "nok går lidt mere ud til det ældre/voksne publikum".

I anmeldelsen til Forbrugerombudsmanden beskriver Forbrugerrådet Tænk, at der er tale om en "potentiel overtrædelse af bestemmelsen om uegnede produkter", som det lyder.

– Det er klokkeklart i lovgivningen, at alkohol er et uegnet produkt, som ikke må markedsføres til børn og unge. Vi synes faktisk, at det her tilfælde er meget groft. Der er slet ikke nogen tvivl om, at videoen også vil blive set af børn og unge, uanset hvad der står i beskrivelsen, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, Marie Frank-Nielsen, til Berlingske.

Det siger lovgivningen

I markedsføringslovens paragraf 11, stk. 2 lyder det:

Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år.

I et skriftligt svar siger brødrene, at de skulle have tænkt sig om en ekstra gang. De er dog uenige i, at videoen henvender sig til unge under 18.

– Vi mener ikke, at vores indhold er rettet mod børn. Derfor har intentionen om at opfordre til alkohol til børn ikke været en tanke, vi har gjort os på dette tidspunkt.

I videoen viser Oskar og Elias Hole blandt andet, hvordan man kan fylde vodka i et kondom og sluge det og på den måde smugle det med en til en festival eller koncert.

– Så kan det være, du selv bliver lidt inspireret til at afprøve dem selv her hen over sommeren, lyder det i videobeskrivelsen.

Trods anmeldelsen er videoen stadig online.

Du kan se den her.

Forbrugerrådet Tænk har også anmeldt brødreparret for skjult reklame i et Instagram-opslag om chips. Efter Berlingskes artikel har influencerne tilføjet "reklame" i teksten.

Sponsoreret indhold