Power i krig med DBU: Nu skal det afgøres
En årelang strid mellem Dansk Boldspil-Union (DBU) og elektronikkæden Power skal nu afgøres ved domstolene. Mandag mødes parterne i Sø- og Handelsretten for at få rettens vurdering af sagen.
Parterne er uenige om, hvorvidt Power krænkede DBU's kommercielle rettigheder i en reklamekampagne forud for EM i fodbold i 2021.
Power viste en fiktiv fodboldspiller i en rødlig/orange trøje og brugte ordet 'fodboldfest'.
Samtidig udloddede virksomheden billetter til Danmarks kamp mod Finland i gruppespillet.
"Truet" med pølser - og retssag
Generelt har sagen været plaget af konflikt.
- For mig at se er DBU's kommercielle direktør på en regulær slingrekurs. Han skifter mellem invitationer til en omgang stadionpølser og til trusler om retssager, sagde Jesper Boysen til Ekstra Bladet i 2021.
Kritikken prellede af på DBU's daværende kommercielle direktør, Ronnie Hansen.
- Power har i en stor reklamekampagne løbende brugt referencer til det danske landshold og koblet det til konkurrencer om billetter til EM.
- Det er parasitmarkedsføring, hvor man som virksomhed snylter på landsholdet, sagde Ronnie Hansen.
Ifølge DBU's egne kommercielle retningslinjer har forbundet eneretten til herre- og kvindelandsholdets navn og kendetegn, landsholdsspillernes navne og billeder samt DBU's logoer og landskampbilletter.
Ifølge Jakob Høyer, kommunikationschef hos DBU, er sagen en nødvendighed.
- Virksomheder kan ikke profilere sig og potentielt skabe indtægter på brug af DBU's kommercielle og immaterielle rettigheder uden at indgå aftale med os.
- DBU's rettigheder er en fundamental forudsætning i arbejdet med vores partnere. Indtægterne fra dem er afgørende for, at vi fortsat kan udvikle rammerne omkring landsholdene og dansk fodbold generelt, siger Jakob Høyer.
DBU har forsøgt at skabe en fremtidig løsning, efter at sagen så dagens lys.
- Vi har lagt en række retningslinjer ud på vores hjemmeside, og vi har signaleret til virksomheder, at de gerne må kontakte os, så de kan blive klogere på, hvad de må og ikke må, siger Jakob Høyer.
Jan Trzaskowski er juraprofessor ved Aalborg Universitet og CBS med speciale i blandt andet markedsføringsret. Ifølge ham er det svært at konkludere, hvordan sagen ender.
- Det er ikke til at sige, hvordan sagen ender, men det bliver spændende at få sagen afklaret, så vi kan få klarere retspraksis på området.
- Det afgørende i sagen er helhedsindtrykket af Powers kampagne. Spørgsmålet er, hvor langt DBU's rettigheder til en folkelig begivenhed som EM rækker, siger Jan Trzaskowski.
Power havde fået billetterne af hvidevareselskabet Gorenje, der var officiel sponsor for turneringen.
DBU mener, at markedsføringen er en krænkelse af DBU's egne kommercielle rettigheder.
Det er Power ikke enig i, og derfor har virksomheden valgt at stævne DBU, fordi den ønsker en juridisk afklaring på sagen.
- Der må være en grænse for, hvor langt DBU's selvbestaltede beføjelser rækker. Især når DBU ikke kan pege på, hvad Power konkret har gjort forkert.
- I Power er vi overbeviste om, at vi har fulgt den gældende lovgivning til punkt og prikke, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i Power.
Sagen bliver som nævnt indledt mandag i Sø- og Handelsretten i København. Dommen forventes først afsagt om flere uger.