Derfor vandt "Everything Everywhere All at Once" så mange Oscar
Det var en stor aften for filmen "Everything Everywhere All at Once" til nattens Oscar-uddeling.
Her tog filmen hele syv af de gyldne statuetter hjem – fem af dem i de store, prestigefyldte kategorier.
Men hvad er det, der gør filmen så god, at både anmeldere og publikum er faldet pladask for en film, der kunne minde om, at de to instruktører har været på syretrip, da de lavede filmen.
Det har SE og HØR spurgt nyhedsredaktør Daniel Hartvig på kino.dk om.
– Den lever op til, det titlen lover. Den er alting på samme tid og balancerer det. Vi springer i universer, genre, sindstilstande blandet med actionscener og absurde optrin. Den formår at blande alle de her ting og ikke punktere, fortæller Daniel Hartvig.
Han fremhæver især, at man både griner og græder under filmen, og det er sjældent, at følelsesregistreret kommer på sådan en rutsjebanetur på 139 minutter.
Derfor mener Daniel Hartvig også, at det bestemt ikke er ufortjent, at "Everything Everywhere All at Once" hiver hele syv Oscar-statuetter hjem
– Filmen har vist sig at have en kæmpe gennemslagskraft. Den er talk of town i Hollywood. Den har ramt publikum og anmeldere. Den har altså formået at gøre begge lejre glade.
Og det er på trods af et meget lille budget i Hollywood-regi, at filmen har fået så stor succes. "Everything Everywhere All at Once" havde et budget på 25 millioner dollars. Til sammenligning havde "Top Gun: Maverick", der også var nomineret i Bedste film-kategorien på 170 millioner dollars.
Udover handlingen ser man også nogle comeback-historier, som altid rammer lige i hjertekulen hos Oscar-akademiet.
– Ke Huy Quan, som vandt for Bedste mandlige birolle, er den her elskede "Indiana Jones"-skuespiller (medvirkede i "Indiana Jones and the Temple of Doom" fra 1984, red.), som opgav sin Hollywood-drøm og holdt pause fra film på 20 år. Nu banker han så døren ind, forklarer Daniel Hartvig.
– Også Michelle Yeoh, som vandt for Bedste kvindelige hovedrolle, ser man endelig i en rolle, hvor hun får lov til at skinne igennem.
Det er første gang, at en asiatisk kvinde vinder en Oscar i den kategori.
Men er det mere et spørgsmål om diversitet, end det faktisk er en god film, der gør, at den har vundet så mange Oscar?
– Jeg vil ikke afvise, at det har spillet en rolle. Men den har talt til rigtig mange mennesker. Hvis de havde forsøgt at lave en kalkuleret Oscar-film, så har de i hvert fald gjort det ret godt, siger Daniel Hartvig.
"Everything Everywhere All at Once" vandt i kategorierne Bedste film, Bedste kvindelig hoved- og birolle, Bedste mandlige birolle, Bedste instruktør, Bedste originale manuskript og bedste redigering.