Er Nutella smørepålæg eller dessert?
Det er muligt, at amerikanerne går til et 'bette' valg på tirsdag og vælger imellem Hillary og Trump, men der er langt 'vigtigere' beslutninger at træffe inden for overskuelig fremtid.
Her skal de amerikanske fødevaremyndigheder (FDA) nemlig afgøre, hvorvidt Nutella er et smørepålæg eller dessert.
Og myndighederne har valgt at spørge et udsnit af befolkningen, om de smører Nutella på brødet eller kører den ene spiseske efter den anden med blød, sød chokoladecreme ned i halsen.
Bruger du Nutella som smørepålæg? (Foto: All Over Press)
Det er måske et spørgsmål, der tilhører privatlivets fred, men der er masser af penge på spil for den italienske Ferrero-koncern, der forhandler det populære produkt.
Svaret på spørgsmålet kan nemlig afgøre, hvordan Nutella skal varedeklareres i USA.
Siden 1993 har Nutella været kategoriseret som dessert-topping i USA på linje med forskellige typer sirup. Da man dengang spurgte forbrugerne, svarede de, at de brugte Nutella som dessert-topping på is.
Det blev fastsat, at den gennemsnitlige mængde, der blev brugt på isen var to spiseskefulde Nutella.
Eller spiser du det i store mundfulde som dessert, som ernæringseksperten Christian Bitz, der her er taget på fersk gerning. (Foto: All Over Press)
Derfor er Nutellaglassene i USA mærket således, at 'en portion' Nutella på to spiseskefulde svarer til 11 gram rent fedt (17 % af den daglige ambefalede mængde) og løber op i 200 kalorier.
Men Ferrero har nu indledt en kamp for at få Nutella kategoriseret som smørepålæg.
14 ting du – måske – ikke vidste om Nutella
Hvis det lykkes, kommer man ned i samme varekategori som syltetøj, og her er den normale portionsstørrelse én spiseskefuld - altså det halve af i dag.
På den måde vil mærkaterne på Nutella-glassene blive langt mere spiselige for sundhedsbevidste amerikanere, fordi 'en portion' Nutella pludselig kun indeholder 5,5 gram fedt og 100 kalorier, og det ser knap så voldsomt ud i det samlede daglige regnskab.
Ferrero har siden 2014 arbejdet for at få ændret mærkningen af Nutella i USA. Man håber at beholde alle de gamle kunder og at vinde en masse nye, der pludselig ser Nutella som et alternativ til de andre smørepålæg.
Det ventes, at FDA træffer beslutning i sagen om to måneder.