Kendte5 timer siden

Mette Sommer og Kristian Lindegaard bruger babyen Sigurd som reklamesøjle

Kendte danskere får gaver og kan tjene penge på at dele billeder af deres børn - nu er Mette Sommer og manden Kristian Lindegaard også hoppet med på vognen
Lidt over en måned skulle der gå, før Mette Sommer og Kristian Lindegaards første barn, Sigurd, blev brugt som reklamesøjle.
Lidt over tre måneder skulle der gå, før Mette Sommer og Kristian Lindegaards første barn, Sigurd, blev brugt som reklamesøjle.
 Foto: Søren Jul Lamberth

LÆS OGSÅ: Mette Sommer ignorerer lægerne: Jeg HADER det!

Der er gået lidt over en måned, siden influenceren Mette Sommer fik sit første barn – drengen Sigurd - med barndomskæresten Kristian Lindegaard.

Og længere skulle der altså ikke gå, før parret nu har valgt at bruge deres lille dreng til at lave reklame med.

Det afslører en Instagramstory, som Mette Sommer har lagt ud på sin offentlige Instagramprofil til 118.000 følgere og forbipasserende.

En story, der nu er forsvundet, som den slags opslag automatisk gør.

I storyen, som SE og HØR har en kopi af, er der et billede af lille Sigurd, der ligger på, hvad der ligner et stribet legetæppe.

Ved siden af Sigurd er der en bamse med et spejl på, og under bamsen står der følgende ”reklame” efterfulgt af virksomheden, som der bliver gjort reklame for.

Børns Vilkår: Kan skade børnene

Ifølge Børns Vilkår er det ikke uproblematisk, at kendte som Mette Sommer bruger børnene til at lave reklamer med.

- De fleste (forældre, red) ved godt, hvad der er bedst for barnet uden for den digitale sfære, men viden om, hvad barnets bedste er i en digital kontekst, er knap så udbredt, lød det sidste år fra digital medieekspert hos Børns Vilkår Kathrine Elmose Jørgensen, da problematikken også sidste år var aktuel.

Kathrine Elmose Jørgensen vurderede dengang, at forældrene slet ikke er klar over de potentielle konsekvenser, det kan få for barnet at blive delt af sine forældre til flere tusinder mennesker – altså i Mette Sommers tilfælde hundredtusinder.

Hun mener også, at det i yderste konsekvens kan føre til mobbeprofiler og børneporno.

Men ordet reklame er ikke den eneste tekst, der er på billedet.

For lige over lille Sigurds hoved står der: ”Der er en, som har fået det meget bedre”. Om det betyder, at lille Sigurd har fået det bedre af at være sammen med det legetøj, som Mette Sommer har fået sponsoreret, står hen i det uvisse.

SE og HØR har tirsdag bedt Mette Sommer om en kommentar til sagen - og hvilke tanker hun og Kristian har gjort om at bruge deres søn Sigurd som reklamesøjle.

Hun har ikke svaret på vores henvendelse.

Andre kendte: Gør det anderledes

SE og HØR tog i forbindelse med debatten sidste år fat i adskillige influencere for at høre, hvorfor de deler billeder af deres børn. Og det var kun få, der havde lyst til at svare.

En af dem var Mattias Hundebøl. Han oprettede i sin tid sin profil for at vise andre fædre, hvor fedt det er at være far. Men han blev klogere.

- Jeg synes, det er en generel udfordring. Der er mange forældre, der deler billeder af deres børn på profiler, og vi er bare en generation af prøvekaniner, som er ved at lære det her. Learning by doing og learning by failing, fortalte han til SE og HØR.

Han spørger i dag altid sin ældste søn om lov, før han lægger noget ud på sin Instagramprofil. De to yngste børn er slet ikke gamle nok endnu til at tage stilling, mener han.

Mattias Hundebøls eksempel er langt fra det eneste.

Kendisparret Morten og Simone Spangsvig oprettede i sin tid en helt ny Instagramprofil til deres bare fire år gamle datter.

Det fik de massiv kritik for af deres følgere, og det endte med, at de tog profilen ned.

- Det var ren og skær hygge, sjov og ballade. Vi havde egentlig ikke tænkt, at der ville være noget i det, lød det fra Simone Spangsvig, da de blev spurgt ind til, hvorfor de havde lagt profilen ned, hvortil Morten opfølger:

- Folk skrev nogle grimme, grimme ting, som hun jo en dag, måske, skal læse. Det synes vi ikke, var det værd.

Sponsoreret indhold