Sur smiley til Michelin-restaurant: Koster en bøde
SENESTE: Nu har Kokkeriet fået sin glade smiley tilbage
Tip os: Har du flere informationer i sagen? Del din viden i en mail til heine@sh.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes
Hvis det er en succes at blive kendt for at lave fejl, så går det fantastisk på Michelin-restauranten Kokkeriet i København.
For efter at have fejlet totalt under nytårsserveringen er den nu gal igen. Denne gang koster det stedet 10.000 kroner i bøde og en møgsur smiley, at der ikke var styr på kølingen af stedets madvarer.
Efter at have fået en anonym anmeldelse fra en forbruger mødte fødevarekontrollen nemlig forleden op. Og her kunne de konstatere, at der var noget om snakken.
Artiklen fortsætter under billedet...
Sådan ser rapporten ud, som nu møder gæsterne, hvis de besøger en af Danmarks Michelin-restauranter. Skærmdump
ENDNU en sur smiley til Camilla Plum
Alt for varmt
I smiley-rapporten, der netop er offentliggjort, kan man blandt andet se, at der blev opbevaret "39 stykker fersk laks, 4 stykker hel makrel, 4 liter mælk, 2 liter fløde samt 2 bøtter med creme fraiche i kølerummet i kælderen ved en temperatur, målt med kalibreret luftfølertermometer, på 13,2 grader."
Rapporten afslører videre, at der "måles en temperatur i et stykke fersk laks, med kalibreret indstikstermometer, på 10,8 grader samt en temperatur målt med kalibreret indstikstermometer, på 9,8 grader i en hel makrel."
Forklaringen på problemerne med at køle ordentligt handler sandsynligvis om, at køleenheden ifølge kontrolløren er i stykker i stedets køleboks.
"Vi kasserer og får styr på det med det samme," lyder stedets svar på myndighedernes kritik.
Artiklen fortsætter under billedet...
Det er dyrt - også for ens image - hvis der ikke er styr på kølingen i et Michelin-køkken. Skærmdump
Møgbeskidt: Espresso House får sur smiley og bøde
Smed alt ud
Reaktionen fra stedets ledelse var da også kontant. Udover at tilkalde en reparatører blev alle fødevarer, der var opbevaret i kølerummet, smidt ud.
Og der blev indkøbt nye varer til aftenens servering.
Det er dog ikke nok til at slippe for både bøde og sur smiley, ligesom Kokkeriet kan forvente et snarligt genbesøg af myndighederne.
Om det også koster stedet dets enlige Michelin-stjerne, får vi svar på til september, når uddelingen af den prestigefyldte pris sker.
Spørger man kunderne fra nytårsaften, er svaret et klart ja til at fjerne Michelin-hæderen.
Vil klage
Hos Kokkeriet er man trods den omgående reaktion over for kritikken fra fødevarekontrollen imidlertid ikke enig i, at det skal koste en sur smiley.
- Jeg mener, at det må anses for at være et hændeligt uheld, siger stedets ejer Sammy Shafi fredag til TV2 Lorry. Han agter derfor at klage og er meget overrasket over, at den sure smiley trods klagen er blevet offentliggjort.
Kakerlakker og lun tun: Dansk sushi-kæde får flere sure smileys
Fødevarestyrelsen afviser dog kritikken, da der er tale om en alvorlig overtrædelse af fødevarereglerne, der ikke kan forklares som hændelig. Der skal ganske enkelt være styr på kølingen via det grundige egenkontrol program, som der findes klare regler for og instruktioner i.
- I den pågældende sag opdager virksomheden det først i forbindelse med, at vi udfører en kontrol.
- Det er næppe sandsynligt, at køleskabet er gået i stykker, lige inden vi dukkede op, siger fødevarechef Jakob Munkhøj Nielsen til mediet.
Sagen kan i sidste ende lande i retten, hvis Kokkeriet ikke betaler bøden.
Du kan herunder læse en længere reaktion fra Kokkeriets ledelse: