Kongelige25. august 2024

Hyldet i denne uge men...: Kong Frederik er en ægte klimahykler

Han taler om et bedre klima, men når festtalerne er slut, lever Frederik ikke efter de principper, som han prædiker om
Kong Frederik, 56, og dronning Mary, 52, elsker deres skib, selv om det er en stor klimasynder.
Kong Frederik, 56, og dronning Mary, 52, elsker deres skib, selv om det er en stor klimasynder.
 Foto: Martin Høien

LÆS OGSÅ: Kong Frederiks første dag kostede knap 1,5 millioner kroner

Når han holder taler, lægger han ansigtet i de rette folder og taler om vigtigheden af at passe på klimaet. Men når kong Frederik træder ned fra podiet efter festtalen, er der langt fra ord til handling.

For de kongelige er blandt de personer, der er blandt de absolut største syndere, når det kommer til udledning af CO2.

Ud over deres flåde af biler, deres mange flyrejser i privatfly og opvarmning af de store slotte, så er kongeskibet en af de helt store syndere i de kongeliges klimaregnskab.

Det viser en aktindsigt, som SE og HØR har foretaget i Dannebrogs udledning de seneste fire år. Et skib, der i denne uge sendte kongeparret rundt i Danmark, hvor de blev badet i hyldest og positiv pr.

Problemet er bare, at de seneste fire år har det gamle skib ikke mindre end 3.579 ton CO2 i atmosfæren.

Hvis Frederik lagde handling bag sine klimaord, ville kongeskibet Dannebrog blive skrottet.
Hvis Frederik lagde handling bag sine klimaord, ville kongeskibet Dannebrog blive skrottet.
 Foto: Jesper Sunesen

Det skal sættes op mod, at en gennemsnitlig dansker udleder 7,5 ton CO2 om året, så med en gennemsnitlig CO2-udledning på 895 ton CO2 fra kongeskibet om året alene udleder kongehuset det samme som 119 danskeres årlige udledning.

Men når kong Frederik står på talerstolen, nævner han ikke med ét ord sin egen families kolossale udledning.

– Som kongepar er vi optaget af at kunne medvirke til at give jordkloden videre til den næste generation i god stand, hvilket forudsætter, at vi fremmer den grønne omstilling.

Ud over de store udgifter til brændstof er Dannebrog dyr i vedligeholdelse. Siden 2005 har reparationer kostet mere end 100 mio. kr.
Ud over de store udgifter til brændstof er Dannebrog dyr i vedligeholdelse. Siden 2005 har reparationer kostet mere end 100 mio. kr.
 Foto: Hanne Juul

– Vi vil derfor i videst mulige omfang støtte op om indsatser for naturbevarelse, biodiversitet og imødegåelse af klimaforandringer, lød det ellers fra den nybagte konge i bogen ”Kongeord”, som udkom i forbindelse med tronskiftet.

Og allerede i 2009 bekendtgjorde han Berlingske i sine tanker om klimaet.

– Vi har en pligt til at gøre noget, slog han fast – men altså uden at adresse sin egen rolle.

I interviewet gjorde han det også klart, at han er klar over, at folk ser på kongehusets ageren i forskellige henseender.

– Jeg er da glad for, at jeg og min familie er en form for rollemodel, og at folk ser på de ting, som vi foretager os, lød det i 2009.

Ingen royal rollemodel

Men klimamæssigt er der ikke meget rollemodel over de blåblodede på Amalienborg, der ikke kun forurener med den gamle dieselsynder, som kongeskibet er.

De mange biler, flyrejserne og opvarmning af de store slotte bidrager til, at de kongeliges klimaaftryk er væsentligt højere end tallene fra kongeskibet alene viser.

I ”Kongeord” fortalte han ellers, at klimaet var et af hans og Marys indsatsområder som kongepar.

– Et eksempel er forebyggelsen og bekæmpelsen af klimaforandringer, som hele verden taler om, og som danskerne er meget optaget af at bidrage konstruktivt til, lød det.

Senere steg parret ombord på kongeskibet med dets massive udledning og glemte dermed alt om de fine ord.

Se billederne: Vinden tog fat i Mary

Flydende fortidslevn

Danmark og Norge er de eneste monarkier, der fortsat har et kongeskib til de royale, efter det britiske kongehus skrottede deres skib, Britannia.

Ud over at udlede en masse CO2 er kongeskibet en dyr affære for de danske skatteydere, der står for al drift, vedligeholdelse og udgifter til de mange liter brændstof.

I sine taler er han for klimahandling, men når han forlader podiet og stiger ombord på kongeskibet, er Frederik en af de største klimasyndere.
I sine taler er han for klimahandling, men når han forlader podiet og stiger ombord på kongeskibet, er Frederik en af de største klimasyndere.
 Foto: Mikael Rieck

I de seneste fire år har udgifterne til brændstof alene udgjort knap 7,5 mio. kr.

Samtidig koster det gamle skib fra 1932 enorme summer at vedligeholde. Siden 2005 har det kostet mere end 100 mio. kr.

Kongeskibet Dannebrog, som hele familien elsker, udleder hvert år det samme i CO 2  som 119 danskere.
Kongeskibet Dannebrog, som hele familien elsker, udleder hvert år det samme i CO 2 som 119 danskere.
 Foto: Hanne Juul

Sponsoreret indhold