Kongelige29. marts 2018

Hitter i døden: Prins Henrik sælger som aldrig før

Knap en måned efter prins Henriks bisættelse har hans værker fået en sjældent set renæssance. Flere af prinsgemalens produkter og værker bliver revet ned fra hylderne.
https://imgix.seoghoer.dk/storage_1/media/p2_0.jpg
 (Foto: All Over Press)

Den nu afdøde franskmand bevægede sig i alle kroge af kunstens verden. Fra digtsamlinger, vinproduktion og musik til kogebøger og parfume.

I livet fik prins Henriks værker ligesom han selv en kritisk behandling, men efter hans død bliver flere af hans ting revet ned fra hylderne.

Vinene fra prins Henriks Château de Cayx i Frankrig mødte i begyndelsen af prinsens vinavlerkarriere kraftig modstand, men der var ikke en dråbe tilbage hos forhandlerne, da folk fik nys om det kongelige dødsfald.

– De solgte ganske okay før, men det er en overraskelse, at salget eksploderede efter hans død. Den havde vi ikke set komme, lyder det fra Lars Benmouyal, marketingchef hos vingrossisten H.J. Hansen.

De fermenterede druer blev lynhurtigt udsolgt, og de nyeste flasker, der var sat i produktion kort inden prinsens død, er allerede væk, inden de lander i Danmark.

Og sådan kommer det til at fortsætte et godt stykke tid endnu.

– Interessen er der stadig væk. Der blev lavet 5000 af magnumflasken med en af dronningens akvareller på, og næste levering kommer medio april. Det ser ret lovende ud, for vi er løbet helt tør, men der er allerede lavet mange reservationer, så der er heller ikke meget tilbage af den, fortæller Benmouyal.

Ifølge ham er det danskernes egen måde at sige farvel til prinsen, hvis de ikke havde mulighed for det til castrum doloris i Christiansborg Slotskirke.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/prins-henrik_6.jpg
 Foto: All Over Press
Prins Henriks vin sælger som aldrig før. (Foto All Over Press)

Én gang til for prins Henrik

Det er ikke kun de franske vine, som danskerne lapper i sig.

Også biografien ”Enegænger”, skrevet af journalisten Stéphanie Surrugue, har fået en ekstra runde i manegen, efter at det kom ud, at prinsen var syg.

Politikens Forlag, der udgiver bogen, har ikke gjort reklame for det nye oplag, men prinsens død har alligevel fået den op blandt de bedst sælgende biografier i Danmark.

– Den solgte også vildt godt i 2010. Det er en meget speciel bog. Dengang gjorde vi meget mere. Nu har vi bare givet den en ekstra runde, fortæller Charlotte Weiss, forlagschef på Politikens Forlag, som dog ikke kan afsløre de præcise salgstal.

Hun vil dog gerne fortælle, at det nyeste oplag er et ganske pænt et af slagsen.

Læs mere om resten af den danske kongefamilie i denne uges SE og HØR, der er på gaden nu.

Sponsoreret indhold